12 November 2014

2015 meya di tadika baru

Salam Semua,

Sihat?musim hujan kini menjelma. dengan bunyi guruh dan silauan kilat bertalu-talu..huhuhu..saje nak mulakan bicara setelah lama tidak menari-narikan jari nie di blog..

berbalik kepada tajuk, this year sekolah meya kerap bertukar cikgi (cikgu tadika)..sampai kiter pun kompuis (kalau budak-budak lagi la kan kompuis). Kekadang bila meya citer yang cikgu berhenti pun kelakar. so, itu okla lagi walaupun hati nie hairan la kenapa kerap sangat cikgunya bertukar. bila balik kelijer, kiter tanya apa yang dia belajar.. meya cakap, xbaca pun..main jer, xkira-kira pun warna jer..hai..pelik nie, tapi wat dek lagi la sebab budak-budak nie kekadang malas nak ulang semula apa yang dia watkan..

Kite cuma nampak prestasi dia makin menurun. so, bila parent meet nanti kiter nak tanya teacher dia kenapa. meya banyak main ker, kurang beri perhatian ker..tapi, pengalaman kiter mengajar di tadika perpaduan dulu walaupun pelajar tak bagi perhatian, kiter lebih-lebihkan diri kiter beri perhatian pada dia. kalau yang main, kiter ajar cara bermain dengan dia..dengan jumlah pelajar 30 dan kadang-kadang lebih..yang kelas dia nie 15-16 orang jer kot..haiii, da la kiter bayar rm400.00/month kot..takkanla xde apa-apa inisiatif..kiter siap pesan lagi if ada meya yang x ketchup kat kelas, bagitau kitorang. nanti kat umah kitorang sambung..tapi, sampai la nie xde..haiiiii, sabo3x..

apabila tiba waktu ala report card, kiter giliran yang ke-3..so, tunggu la dengan parent yang baru sampai. parent tu tanya kiter, 'myra ok x?.anak saya tahun nie cam merosot. susahla kalau kita kat rumah yang kena ajar lebih. kiter ingat kat rumah boleh ulangsemula apa yang dia ajar, nie terbalik. teacher plak sampai saya xkenal da mana satu. asyik tukar..ingat nak cari skolah lain'.

Yana: 
eh, sama la..kitorang ingat meya banyak main ker..tapi perasanla teacher asyik berhenti jer.

parent:
tula, ingt nak cuba tadika lain next yer..ataupun under LC gak..aritu kat area umah ada brainy bunch..

Yana:
oo, kiter pun nak try jugala..meya pun kat sini since 4 years..

borak-borak kata parent tu, ramai lagi yang lain cam xpuas atilah dengan situasi sekarang nie..em...sabar jelah, betul gak..tiba turn kiter..tengok teacher keluarkan sekeping report card..so far meya punya prestasi ok cuma membaca jer main-main..'ok noted'.

yana:
boleh saya tengok buku-buku dia? (ye la, dulu ada gak teacher tunjuk buku dia..nie atas meja xde apa2 buku kecuali file aktiviti pelajar)

cikgu:
oo, ada bagi erk (tengok cam blurr)..ada kat sana tuh (sambil tunjuk dengan mulut). tapi, saya xtaulah nak bgtau camne sebab saya baru. dan tak tau apa prestasinya.

Yana:
dalam ati jelah (apa  nie???????takkan princple tak explain apa perlu nak buat???)

hubby:
ooo, teacher baru x g kursus lagi erk?

cikgu:
bulan 12 nie nnt g kursus.

yana:
xpelah cikgu. terima kasih.

kitorang keluar dari bilik dengan ati nie hanggggginnnn..haiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii....pastu kiter ajak jmpa princple saje nak tanya yuran dan pendaftaran untuk next year..

Di bilik dia, kitorang pun minta la..dia cakap, nanti dia print ada perubahan sikit..kiter pun xpelah, tunggu..alang-alang tengah hujan kan? tunggu punya tunggu, lamanyaaaaa... sampai ujan hampir berhenti da..dia bawalah sekeping..hai, xkanlah xprepare kalau da tau ada parent meet..sabor jelah..
 
so, kitorang pun decide nak cuba di tempat lain plak..kitorang g la dulu di brainy bunch yang parent tadi bgtau..masuk sana, dia masih baru buka..so far oklah, yuran pun dalam RM700 coz sekali dengan daycare. so, lastweek misi mencari tadika meya..huhuhu..mula-mula search dulu kat mr google..lastly buka jer website http://www.tadika.my/ nie senang. pilih je tadika mana nak..pastu kitorang pun jalan-jalan mencari tadika..em, ada yang berkenan tapi da penuh day care..hai, susah gak nak tukar nie..hampir putus asa, cam xpelah meya sambung je kat tadika lama nie..

So, semalam mr hubby try tanya LC Cyberjaya nie..bila tengok promo dia, cam seronok plak tempat tuh (kiter plak yang lebih-lebih)..ce korang tengok promo nie http://www.youtube.com/watch?v=EekGP0W3SY4

tolong promote yer teacher..hikhik..so, kena buat appointment dulu and dorang da bagi masa 10am-11am jer..sampai sana, rupanya bangunan kedai..puas la kitorang cari loceng tak jumpa..rupanya di tepi dinding..kikiki..siap ada cctv tuh..intecom dulu ngan teacher nama siapa, da wat appointment belum, untuk apa?..wahhh, secure betul..

naik sana, di layan ramah oleh princple teacher ziety..cantik dan peramah...huhuhu..sampai je dia tanya nak terus ke ofis ker atau wat lawatan..kiter pun decide nak tengok keadaan sekeliling dulu...beliau bawa dari ruang ke ruang..dari kelas 4 years hingga ke ofis dorang..wahhhh..bestnya..kat skola meya sekarang nie xde plak camni..siap ada tampal KPI setiap cikgu tuh..hikhik..

pastu ada 3 kad keselamatan untuk dipegang oleh ibu dan bapa. so, kena tunjuk kad tuh baru boleh bawa anak pulang..ha, memang terjamin keselamatan. air harian pun bertapis, air cond dan memang selesa. so, kiter tanya bab day care diorang kata ada kekosongan lagi..Alhamdulillah..so, kiter pun mendaftarkanlah diri meya di sini..bayaran bulanan tinggi sikitlah dalam RM500.00. hope so, meya suka dan dapat menuntut ilmu sebaiknya. teacher tu tanya gak nape nak tukar?

kiter pun btau la keadaan di sana.. dia terkejut gak bila bacaan meya baru  buku 3. so far, budak pendiam ajer yang lambat..tapi masih boleh ke buku 6. kiter pun bagi gak alasan sebab nak tukar environment coz meya kat sana dari umur 4 thn lagi. cuma bulan 12 sekolah dia memang tutup..haiiii, camnie tuh..nampak gaya kena menyusahkan atok dan tokwan la..hikhkk..

Meya xtau lagi nie dia akan ke skolah baru.. saje xmo cakap, nanti habis dia berstori ngan kawan-kawan dan teacher dia..tunggu bulan 12 nanti baru btau dia dan teacher sana. walauapa pun, terima kasih jaga myra dengan baik dan adalah juga ilmu yang dia kecapi disana.

No comments: