11 February 2015

Cara saya simpan sayur

Salam Semua,

Jom breakfast sambil bercerita..huhuhu..rajin plak meng'update' erk...sementara ada masa nie..kalau x, berserawang ler blog nie..kikiki..

Kiter nak share cara kiter simpan sayur nie..ada yang kiter pandai-pandai sendiri, tanya kengkawan, share dari group di FB, mr guuugle dan bahan bacaan yang lain.. 

gambar nie cara saya simpan sayur yang dibeli bagi owang yang berkerja cam saya..ala, surirumah pun bekerja gak kan..boleh gak wat cara nie..kan kan kan..ada banyak cara, tapi kali nie kiter nak share cara nie dulu...pas balik pasar, ayam, ikan, udang dan lain-lain lauk nie saya cuci bersih and pack kan mengikut kuantiti sehari saya nak guna..



contohnya ayam; 
a) basuh bersih (guna tepung)
b) toskan and pack 1bekas bertutup dalam 3-4pcs..atau ikut kuantiti korang selalu masak sehari..saya potong 12 je ayam..makan untuk 3 orang (2 dewasa 1 kanak-kanak)
c)  pas masuk bekas, tutup and simpan dalam peti beku
- nak masak nanti just frost guna microwave atau tunggu je dia tak beku and boleh terus masak...

bagi sayur kangkung/sawi dan sewaktu dengan nie;
a) kuar plastik terus potong asingkan daun and batang. jangan basuh!!!!
b) yang batang tu masuk dlm plastik biasa dulu and baru masuk daun serta plastik batang tu dalam plastik yang ada zip..
c) jgn terus zip plastik tuh..bagi kuar dia punya peluhan/wap jap pastu baru zipkan and simpan dalam peti..
- nak masak plak, just kuarkan 1 pack sayur kiter tuh and rendam seketika dalam bekas yang besau sikit bersama dengan air dan garam. pastu toskan and rendam lagi dengan air and tos..boleh la masak mengikut resepi anda..huhuhu...

senangkan, kiter balik penat dari kerja atau demam ker kurang sihat ke..xyah fenin2 da..kuar je and boleh ler tukar kerja as chef plak...hikhik...nanti kiter share lagi cara lain plak yer...

time breakfast da nak hampir tamat..jumpa lagi...

No comments: